Er zijn van die accessoires waarvan je pas begrijpt hoe belangrijk ze zijn zodra je ze gebruikt. Pinlock is er zo één. Wie ooit met een beslagen vizier heeft gereden, weet hoe gevaarlijk en frustrerend het kan zijn. Een Pinlock voorkomt dat probleem niet volledig maar stelt héél lang uit dat dit probleem zich voordoet. In deze blog leggen we uit hoe het werkt, waarom het zo effectief is en waar je op moet letten bij aankoop of montage.


Wat is een Pinlock precies?

Een Pinlock is een transparante binnenlens die aan de binnenkant van je helmvizier wordt bevestigd. Hij fungeert als een soort dubbelglas, waardoor er een isolerende luchtlaag ontstaat tussen het vizier en de Pinlock. Deze luchtlaag voorkomt condensvorming, zelfs onder de meest uitdagende omstandigheden: koude ochtenden, regenbuien of in de file. Daarnaast neemt Pinlock vocht op en stelt daardoor het beslaan van het vizier uit.


Hoe werkt een Pinlock?

Het geheim zit in de combinatie van twee elementen:

  1. Vochtabsorberend materiaal
    De Pinlock-lens is gemaakt van een speciaal hydrofiel materiaal dat vocht opneemt in plaats van het laat condenseren.

  2. Luchtkamer tussen twee lagen
    Dankzij het montagesysteem met excentrische pinnetjes ontstaat een afgesloten luchtkamer. Die stabiliseert de temperatuur en voorkomt dat warme adem op een koud vizier neerslaat.

Samen levert dit haarscherp zicht op — precies wat je nodig hebt om veilig te kunnen motorrijden.


Waarom is een Pinlock zo belangrijk?

✔ Veiligheid
Een helder zicht is cruciaal. Een beslagen vizier dwingt je te het vizier open te zetten om de condes weg te ventileren, dit is onwenselijk.

✔ Comfort
Geen gehannes meer met anti-condens sprays of constant open- en dichtklappen van het vizier.

✔ Veelzijdigheid
Perfect voor woon-werkverkeer, tourritten én sportief rijden. Ideaal bij wisselend weer, waar Nederland nu eenmaal bekend om staat.


Welke Pinlock heb je nodig?

Pinlock biedt verschillende series, afhankelijk van helmtype en gebruik:

  • Pinlock 30 (Basic) – voor instaphelmen en recreatief gebruik.

  • Pinlock 70 (Standard) – de meest gebruikte en ideale allround keuze.

  • Pinlock 120XLT (Extra Light Tint) – extra helder, UV-werend en antireflecterend.

Niet elke helm ondersteunt elk type Pinlock. Kijk daarom altijd naar de specificatie van jouw vizier of vraag het aan ons, we helpen je graag de juiste te vinden.


Wanneer moet je het Pinlock vervangen?

  • Als de siliconenrand niet meer goed afdicht

  • Als de lens krassen heeft gekregen

  • Als de werking vermindert en condensvorming toch optreedt. Kom dan met je helm naar ons toe, misschien kunnen we het pinlock vizier opspannen waardoor deze weer goed zal gaan werken.

Een Pinlock gaat vaak jaren mee, maar intensieve rijders vervangen hem soms jaarlijks voor optimale prestaties.


Conclusie

Een Pinlock is een kleine investering die een enorme impact heeft op je rijplezier én veiligheid. Zeker in Nederlandse weersomstandigheden is het eigenlijk geen luxe, maar een must-have. Of je nu dagelijks rijdt, af en toe een tour maakt of sportief de baan op gaat: helder zicht maakt elke rit beter.

Kijk ook eens naar de volgende berichten