Het dievengilde is dol op motoren, er werden in Nederland in 2023 1.877 motoren gestolen en maar 22% werd er teruggevonden, klik HIER maar eens. Je kunt nooit helemaal voorkomen dat jouw motor gestolen wordt maar met een slecht slot maak je de dieven het alleen maar makkelijker. Als je de motor WA beperkt casco, beter bekend als WA+, is de motor ook tegen diefstal verzekerd. Je bent dan wel verplicht om een ART4 slot te gebruiken maar let op: Deze keurig kunnen komen te vervallen in sommige gevallen! Kijk maar eens op www.stichtingart.nl en daar kun je zien of jouw slot nog goedgekeurd is. Doe dit elk jaar maar eens want het is natuurlijk dubbel zo zuur dat áls je motor is gestolen je ook geen geld van de verzekering krijgt omdat je niet aan de voorwaarden hebt voldaan.

Schijfremslot

Bij de meeste motoren is een schijfremslot te gebruiken. Dit werkt eenvoudig en doeltreffend. Het slot zit om de schijf heen en als deze wegrolt dan loopt het slot tegen de remklauw aan en gaat dan niet meer verder. Er zijn veel varianten schijfremsloten verkrijgbaar en dat loopt op modellen met alarm. Zit er iemand aan het slot te rommelen dan hoort de omgeving dat ook.

Kettingslot

Een kettingslot is lomp en zwaar maar dat is nou net het voordeel van een kettingslot en hij heeft er een slot aan hangen die ook gebruikt kan worden als schijfremslot. Je hoeft de zware ketting dus niet altijd mee te nemen. Door de ketting is de motor aan een vast punt te zetten en is deze minder makkelijk mee te nemen. Met alleen een schijfremslot is deze nog wel weg te sjouwen door een paar potige kerels. Staat de motor aard en nagel vast dan gaat dit niet.

Roadlok

Roadlok is een slot dat enkel en alleen te gebruiken is bij motoren die voorzien zijn van radiale remklauwen. Het systeem is gemonteerd op de klauw en een pen gaat door een ventilatiegaatje van de schijf heen en zorgt er voor dat het wiel niet kan draaien. Het grote voordeel is dat je geen slot onder je zadel hoeft op te bergen en alleen een losse pen in je zak hebt als je gaat rijden. Daarnaast is de kans op schade met een normaal schijfremslot groot als je ermee gaat rijden terwijl het slot er nog op zit. De schijf raakt vaak krom en ook het voorspatbord kan beschadigd raken. Met een Roadlok slot gebeurt dit niet.

 

Naast de sloten van Roadlok heeft TT Motoren ook een uitgebreide selectie aan sloten van het gerenommeerde merk Abus is huis. Zij  bestaan al 100 jaar en hebben de kennis in huis om het dieventuig het zo moeilijk mogelijk te maken. Kom maar eens langs een laat je voorlichten door één van onze medewerkers.